måndag 6 april 2015

Platelet-rich Plasma Injections mot Plantarfasciit?

Jag tackar så mycket för tipset att undersöka den här amerikanska metoden och har än så länge bara googlat runt litegrann. Om jag förstår metoden  rätt handlar det om en form av plasmainjektioner (från det egna blodet, d v s inte donerad plasma) som sprutas in kring det smärtande området för att stimulera läkning av skadad ärrvävnad. Är inte helt säker på att jag förstått metoden eller dess eventuella storhet men ska undersöka saken vidare.
 Naturligtvis efterlyser jag med tacksamhet ytterligare information om denna procedur, eller helst av allt någon form av personlig redogörelse från någon som testat? Finns det läkare som utför detta i Europa? eller rent av i Sverige så är det för mig okänt men mycket intressant,
The American Orthopaedic Foot& Ankle Society (AOFAS) har viss information om metoden på sin hemsida som i övrigt har bra beskrivningar av fotens alla möjliga krämpor och hur man ska ta hand om dem på bästa sätt.
http://www.aofas.org/footcaremd/treatments/Pages/Platelet-rich-Plasma-Injections.aspx




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar