tisdag 28 januari 2014

Huskurer mot inflammation





Min fantastiska mormor, som närmar sig 100 år och har hälsan i behåll tillsammans med en intakt personlighet och ett ofta ljust humör, har alltid som sin universallösning predikat om följande huskurer:

Vitlök!
Vitkål!

Jag har testat hennes finska husmorstips men mot mina kroniska inflammationer råder de dessvärre inte bot. Lite gulligt är det dock och i brist på andra världsomvälvande tips vill jag förmedla min fina kloka rara mormor Thyras kurer.Tror dock faktiskt att det kan ha en viss effekt om man testar det direkt när en inflammation påbörjas, och kanske på nåt mindre område. Tycker det känns som om man hört från flera andra personer också att just vitlök mot ex. öroninflammation kan vara lindrande?. Vitlöken är inflammationsdämpande och ska man följa min mormors råd ska hela klyftor krossas och sedan fästas med gasbinda mot det inflammerade området.

Vitkålen ska man ta loss, blad för blad, och sedan stryka varje blad på svag värme med sitt strykjärn. Den ljumma kålbladen lindas sedan runt det ömmande området och så ska man ha det på sig över natten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar