torsdag 19 juni 2014

God bättring av senaste inflammationen


 


Det funkade! Som jag har kämpat! Åt maxdos av Naproxen i en dryg månad och tog fram kryckorna och hela hardcore-antiinflammationsbatteriet. Extra mycket vila,extra mycket isande, minimalt med belastning och tunga skuldkänslor över att inte kunnat leka ordentligt med sonen för att helt enkelt undvika så mycket steg som möjligt. Jag sov två veckor med vitkålsomslag om fötterna på nätterna och drack färskriven ingefära med gurkmeja i honungsvatten ett par gånger om dagen (det ska finnas antiinflammatoriska egenskaper i dessa livsmedel men hur vetenskapligt det är vet jag inte, kanske främst kan gottskriva det till placeboeffekt och känslan av att inte lämnat något till slumpen) Ja helt enkel allt för att känna att jag denna gång verkligen gör A L L T I N G rätt från början. Av alla de misstag jag gjorde när mina första fotinflammationer drabbade mig 2007 tänkte jag banne mig inte upprepa några undan verkligen praktisera vad jag lärt mig under årens lopp. Och det funkade.

Högerfoten är i princip utläkt nu, vilket innebär att den nytillkomna inflammationen från april har gått tillbaka och bevärar mig inte längre. De kroniska är däremot kvar. Men de räknar jag sedan länge till mitt allmänläge och har efter mycket hårt arbete med mental träning och allmän acceptans, lärt mig att leva med.

Min fantastiska man, familj, vänner och arbetskamrater har stöttat och peppat mig och min läkare har lugnat mig till att detta ska ordna sig och eftersom allting görs rätt från början nu så behöver inte detta innebära att jag ådragit mig ännu en kronisk inflammation. Och så blev det. Det är skönt att faran är över för denna gången och att jag återgår till smärtläge 1.0 som jag accepterat som min standard. Jag får dock vara otroligt försiktig för jag förstår ju att det kan blomma upp nytt igen, antingen på samma ställe eller i något nytt område. Det är lite som att sitta med en hink dynamit och hoppas att det inte smäller...

Nu hoppas vi att det får vara lugnt läääänge och att jag slipper några ytterligare prövningar för jisses vad det går från jobbigt till horribelt på kort tid när mattan plötsligt rycks undan och vardagen inte fungerar längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar