fredag 9 januari 2015

Mindfulness och plantar fasciit

De senaste två åren har jag läst in en del kring Mindfulnesstekniken. Det är en form av avslappningsövningar som bygger på tesen "medveten närvaro" Tekniken har visat sig vara smärtlindrande i forskning och även om det naturligtvis inte innebär att jag går från sjuk till frisk så är det en enkel metod att lära sig för att komma till ro i kroppen och i sinnet. Jag har lätt att spänna mig när det gör ont i kroppen och genom spänningarna förvärras smärtan samtidigt som stressen i sinnet också ökar.

Jag har testat yoga, qi gong och olika typer av meditation men det som varit lättast att ta till sig för min egen del har varit just Mindfulnessövningarna. Naturligtvis finns det mängder av litteratur på området, kurser, youtubeklipp, dvd:er och i princip hur mycket material som helst att förkovra sig i. Jag har valt en app i min telefon att träna till och så tar jag del av Dr Ola Schenströms från Mindfulnesscenter.se mailade "måndagsråd" en gång i veckan men en ny övning. Det räcker för mig. Enkelt att testa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar