lördag 10 april 2010

Ang. Umeåmetoderna


Det har kommit flera mail med frågor om Umeåmetoden och tyvärr har jag inte så mycket svar att komma med, det enda jag kan göra är att be er söka djupare information själva för att få svar på just era funderingar. Metoden är utvecklad av Idrottsmedicinska enheten vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå och nu drivs just deras verksamhet genom Sports Medicine Umeå http://www.sportsmedumea.se/
Enda sättet att få korrekta svar är så klart att kontakta dem. En idrottsmedicinsk behandling är en kombo mellan behandling och träningsprogram men jag har tyvärr inte fått klarhet i huruvida senorna under fötterna går att behandla eller om det bara är hälsenan??

Den korta sammanfattningen som jag skrev i tre punkter under mitt förra inlägg är min egen tolkning av vad Umeåmetoderna innebär och det har varit supersvårt att hitta bra och lättillgänglig information på ett och samma ställe på nätet. Jag har googlat massvis och läst forum, artiklar och bloggar för att samla info, tre lättlästa artiklar kommer här. Hoppas det är till nån användning.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken intressant blogg! Här är en till som har ont i foten! Det började för 4 år sedan, jag halkade av cykeltrampan och skadade hälsenan på vänster fot. Någon vecka efteråt fick jag vansinnigt ont i hälen och insåg att jag har hälsporre. Min dr sa att det snart skulle gå över men det gjorde det inte. Förra året fick jag remiss till ortopedtekniker för att göra ortopediska sulor. Teknikern rekommenderade mig att använda sulorna på båda fötterna trots att det var enbart vänster jag hade ont i. Efter en månad kändes det bättre i vänster fot men då började höger fot göra ont i stället. Ett år senare har jag knappt några besvär kvar i vänster fot medans höger gör vansinnigt ont. Jag har även fibromyalgi och dr tror att det försvårar, troligtvis kan smärtan bli bestående. :-(

    Jag kommer att fortsätta kika in här eftersom du verkar ha mycket tips på olika behandlingar.

    Mvh

    Ann-Sofie

    SvaraRadera
  2. Hej hör gärna av dig igen och berätta hur det går. Om du även är drabbad av fibromyalgi så kanske du har lite tips om hur man hanterar långvarig smärta? För många av oss verkar det ju tyvärr som om PF håller i sig flera år. Hoppas du kan hitta något som hjälper dig en bit på vägen, har du provat ortopedisk tejpning enl.malmömetoden? finns äldre inlägg om det.
    Ta hand om dig,

    K

    SvaraRadera