lördag 17 april 2010

Umeåmetoder ej för min Plantar fasciit...


Min vanliga ortopedläkare som haft hand om mig i över 2 år hade hoppats att det kanske skulle kunna gå att använda Umeåteknikerna utformade för hälseneproblem även för mina problem med plantar fasciit. Dessutom träffade jag ju även träffat en läkare privat på Sophiahemmet som rekommenderade mig att testa träning a la Umeåmetoder med maxbelastning och tåhävningar för att "träna bort det onda" enligt samma upplägg som man kör för att bota hälseneproblem.

Eftersom det har känts fel att träna på detta sätt så la jag ju av med det och eftersom röntgenläkaren som gjorde ultraljudet i veckan också konstaterade att det inte var aktuellt med någon injektion på någon annan sena än hälsenan så känns det som om jag nu har lagt Umeåmetoderna helt åt sidan. Tyvärr verkar det inte vara något för min Plantar fasciit.

De sista dagarna har jag faktiskt fått inse att jag inte har någon annan idé om hur jag ska bli behandlad nu...jag har inte något mer läkarmöte bokat en sisådär 8 månader framåt i tiden att gå runt och tänka och vänta på. Nu är det bara jag, fötterna och det positiva tänkandet och tiden som återstår för läkning. Jag får helt enkelt lita på det jag känner fungerar för mig och hoppas att det läker med tiden.
Så enkelt men ändå så svårt...

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ja, visst känns det trist...du ska inte ta och testa stötvågsbehandling då? Det verkar ju som en del blir hjälpta av denna behandling. Dyrt är det ju, men tänk om det skulle fungera för dig! Själv börjar jag fundera på att testa igen...jag gjorde ju några behandlingar förra året. Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är fruktansvärt jobbigt när något man hoppats på länge inte visar sig ge något. Man får deppa ett tag och sedan försöka ta nya tag igen... Jag tänkte bara tala om, ang. stötvågsbehandling, att i Göteborg kan man få det inom vanliga vården, jag fick remiss från min ortoped, och behövde inte betala mer än upp till frikort. Det kanske kan finnas i andra landsting också då?
    Ta hand om er!
    linnea

    SvaraRadera