onsdag 7 april 2010

Umeåmetoder mot kronisk sensmärta


När jag var hos läkaren på Sophiahemmet blev jag rekommenderad att testa rehabträning enligt Umeåmetoden. Detta begrepp har jag hört talas om i lite olika sammanhang men inte riktigt fått klarhet i. Efter att ha forskat så mycket jag kunnat har jag funnit att det finns tre varianter av Umeåmetoden, men de verkar främst vara för behandling av hälseneproblem? Förhoppningsvis hänger plantar fascian ihop med hälsenan på ett sätt som gör att det går att tillämpa även på mitt problem men det återstår att se...Metoderna verkar dock gå ut på att "ont med ont ska förgås" och har arbetats fram av ett team idrottssmedicinska forskare i Umeå.

1. Daglig styrketräning, s.k. excentrisk träning på maxbelastning (med bl.a. tåhävningar vanliga och omvända) under tre månader vilket först kan innebära att man blir betydligt sämre, men sedan börjar återhämta sig.

2. Injektioner av skleroserande läkemedel (ibland av samma typ som tar bort åderbråck) som kväver blodkärl och nerver runt senan. Vissa personer med långvariga sensmärtor har bildat kärl och nerver kring en gammal skada som fortsätter göra ont fast inflammationen i sig är borta.

3. Operation där man skrapar bort kärl och nerver enligt samma tankar som ovan. Men eftersom skrapning inte klipper av senan är det inte lika lång återhämtning, i vanliga fall 6-8 veckor, mot 6-12 månader för en regelrätt operation där senan tas av, det skadade skärs bort och allt sys ihop igen.

Jag har testat första metoden och blev verkligen bara sämre och sämre, "fegade sedan ur" och vågade inte fullfölja de 12 veckorna med rädsla för att bli helt sängliggande igen. Jag måste säga att det känns läskigt att testa något som är så tvärtemot hur jag försökt leva de sista två åren. Det känns inte bra. Det går emot instinkten och kanske skiljer det sig för mycket för att fungera på PF om det främst använts för hälsenor...Metod två har jag stått i kö för i ca 7 månader och ska om en vecka få komma och göra en ultraljudsundersökning för att se om mina kärl är av den karaktär att de kan vara mottagliga för injektion och om det fungerar även på plantar-senor...fortsättning följer alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar