torsdag 20 augusti 2009

Kortisonspruta mot hälsporre & plantar fasciit

Förr var det tydligen vanligt att läkaren sprutade kortison i hälen som del av behandling mot hälsporre och plantar fasciit. Idag verkar det vara sällsynt att ortopedläkarna erbjuder detta men däremot verkar vissa vårdcentralläkare fortfarande sätta sprutor.

Jag har själv inte provat kortison mot mina besvär eftersom överläkaren på mitt sjukhus avråder från den behandlingen. Kortison är tydligen jättebra mot inflammation men det kan innebära stora risker. Fettvävnaden kan brytas ner, i värsta fall kan fotens vävnad utarmas så mycket att muskel eller sena går av. Helt. Jag kan bara föreställa mig hur fruktansvärt svårt det måste vara att försöka läka en urholkad, trasig sena under foten- det lär ju vara många gånger värre än den ursprungliga skadan. Att behandla med kortison i axel eller handled verkar däremot inte vara lika riskfyllt eftersom man inte belastar genom att bära upp hela sin kroppstyngd i de lederna.

Om man är beredd att ta risken med kortisonet så verkar det i alla fall fungera för ganska många och för en hel del hjälper det inte alls. Läste på ett forum att några t o m blivit värre! Men, precis som vid alla behandlingar måste man ju bestämma själv och avgöra vad man är beredd att testa. 1 (max 3) sprutor med viss tids mellanrum verkar vara brukligt och det kan tydligen göra fruktansvärt ont ett par dagar efteråt men om det har fungerat och kortisonet "träffat rätt" kommer sedan lindringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar