torsdag 9 juli 2009

Neuromuskulär terapi

Jag har fått en förfrågan om den Neuromuskulära terapi, d v s NMT-massage som jag provat under vintern och bara beskrev som kortast i inledningen till bloggen. Jag gick 10 behandlingar hos en väldigt duktig och lyhörd NMT-massör, Ronnie Fearon, på Kroppshälsan i Örebro. NMT-tekniken kallas också "deep tissue massage" och är en väldigt djupverkande massage som når långt ner i vävnaden med fokus på triggerpunkter som representerar det skadade området.

I mitt fall har jag behandlats för att bli av med inflammationsresterna. Att genom ökad blodcirkulation få fart på kroppens egna läkning av skadorna är ju klassiskt för vanlig massage men som sagt, detta är riktigt djupverkande och kan vara rejält smärtsam. Det är inte en skön stund för avslappning och välbefinnande utan en rejäl behandling...

I mitt fall behandlades vader, underben, benhinnor och hälsenor likaväl som själva fötterna. Det är otroligt vad man inser efter en duktig massörs genomgång, hur allting hänger ihop och hur mycket följdproblematik den ursprungliga skadan har dragit med sig.

Som i de allra flesta fall ska man tydligen börja NMT-behandling innan skadan satt sig kroniskt, dock inte mitt under pågående brinnande inflammation. Trots att jag testade detta många månader "för sent" gav det ändå viss lindring. Till en viss gräns. Därefter konstaterade min NMT-massör att det nog var "något som fattades" i kroppen för att verkligen kunna ta emot behandlingen. När han fick höra om kinesologens utlåtande angående bristen på collagen i bindväven, kunde han bekräfta att det sannolikt var en av de saknade pusselbitarna. Jag har därför tagit en paus från massagen och ska avvakta att min kropp tar åt sig det som den behöver i form av protein och allt vad det är, för att sedan satsa ytterligare på ett set med NMT-behandlingar. 500 kr i timman har jag betalat hos Mr Fearon och tog en behandling i veckan under ca 10 veckors tid.

Läs mer om just Kroppshälsans NMT-behandling på deras hemsida http://www.kroppshalsan.se/neurobehandling.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar