tisdag 9 juni 2009

Kosttillskottet Genacol


I min jakt på en behandling som skulle kunna hjälpa fossingarna har jag nu beslutat mig för att komplettera den klassisk skolmedicinens teorier med något betydligt mer alternativt: För två veckor sedan var jag och träffade en Kinesolog som, på sitt mycket speciella sätt, konstaterat att jag har en näringsbrist. Enligt denna man ska jag tydligen sakna en aminosyra/protein som heter Collagen och som kroppens bindvävnad normalt har ganska stora halter av. Att mina fotskador uppkom genom de felaktiga sulorna var han helt övertygad om men han var bekymrad över att läkningen tar sådan tid "kroppen brukar ta hand om sånt där själv" Tänk om bristen som sådan skulle kunna vara den pusselbit som fattas för att kroppen själv ska kunna läka ut min Plantarfasciit? Jag är skeptisk och samtidigt hoppfull...väldigt blandade känslor...

Min ordination för de fyra första veckorna är att äta 3x2 tabletter om dagen av "Genacol" (vilket verkar vara dubbelt så mycket som tillverkarna rekommenderar!) och sedan ska jag åter till kinesologen som ska "känna av" om balanserna har rättats till i kroppen så att jag kan gå ner i dos. Mannen är väldigt noga med att påpeka att detta är en individuell bedömning han har gjort för mig men jag vet inte jag...

Det är klurigt det här för jag har väldigt svårt för att tro på det alternativa men samtidigt, om nu detta skulle kunna hjälpa mig så är det väl värt att prova. Vem vet?


6 kommentarer:

  1. Jag är rädd att du blivit dragen vid näsan. Kollagen är kroppens vanligaste protein och utgör också huvudbeståndsdelen i alla senor, hud, ben och bindväv. Om du led generell brist på kollagen skulle du flyta ut i en mjuk liten klump på golvet. Liksom alla proteiner måste kollagen dessutom brytas ned i sina beståndsdelar (aminosyror) för att tas upp från tarmen, dvs inget kollagen kan passera från munnen till din fot. All kött och fisk innehåller rikligt med kollagen (och en massa andra proteiner). Kollagentillskott skriker bluff lång väg och det är beklämmande att folk kan utnyttja andras smärta för att klämma ur dem deras surt förvärvade slantar.

    Fotkirurgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. jeanette Bergholm9 december 2013 kl. 15:59

      Hej! Du blir ju inte frisk på två veckor utan du måste åtminstone äta i tre månader innan du märker effekt. Jag tycker Genacol är jättebra!

      Radera
    2. Nej, man flyter inte ut som en liten klump på golvet med kollagenbrist, men kollagenet minskar med åren och kroppen fungerar gradvis sämre utan kollagen. Jag tog 3 x 2 Genacol efter en operation (i foten!)och jag läkte ihop snabbt! Alla vet att broskbildning tar längre tid, men man måste vara ihärdig i minst tre månader på maxdos. Min kompis som har artrit förväntade sig resultat på en vecka och dömde ut produkten utan att ens prövat den ordentligt. Naturligtvis blev hon besviken och sade att Genacol var värdelöst, trots att jag påmint henne om att pröva en period på tre månader!

      Radera
  2. Japp, du har helt och hållet rätt. Det vet jag nu också, vis av erfarenheten...Onödiga pengar helt enkelt. Hälsn. K

    SvaraRadera
  3. Det är väl som med allting annat. Vissa saker hjälper en del men inte andra. Så det kan ju bara vara att det inte var "din grej" dvs rätt för dig. Jag har säkert 10-12 personer i min omgivning inkl jag själv som mår så mycket bättre med Collagen/Gencol.

    SvaraRadera
  4. Har förslitningar i axel, rygg och problem i många år med ett knä.
    Provade Genacol på vinst och förlust.
    Helt otroligt resultat, är helt besvärsfri, efter första månaden när jag var ute och gick, kom jag att tänka på att knäet inte värkte mer.
    Hjälper säkert inte alla, men jag är helnöjd, tar 3 tabletter per dag.
    Är inte gratis, men är värt varje krona att slippa värken.
    Lars.

    SvaraRadera