tisdag 9 juni 2009

The Strassburg Sock


Denna amerikanska strumpa är en slags nattskena, ett hjälpmedel för att underlätta läkning av plantarsenorna under fötterna medan man sover. Idén är en strumpa som är varm och mjuk, men som har en rem fäst i tårna, vilken man spänner uppe vid sitt knä. Genom att låsa upp tårna i en strechposition och behålla foten i denna position under natten, ska plantarsenan ges möjlighet att läka i ett strechat läge.

Jag testade en strumpa och tyckte att den var skön för stretchen av min plantarsena och köpte därefter två stycken, en för varje fot. Jag fick däremot aldrig använda mina strumpor p g a de svullnader jag har i underbenen, ortopeden avrådde användning så länge svullnaderna håller i sig. Men andra som använt The Sock under längre tid har varit nöjda med hjälpen, det sägs ta läkningen ett par steg framåt...Värt att testa alltså! www.halsporre.se

7 kommentarer:

  1. Hej the sock kostar ca 700 kr om man köper den på nätet men vissa hjälpmedelsbutiker runt om i landet verkar sälja den för 500 kronor st.

    SvaraRadera
  2. http://www.thesock.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=TSSOS&Product_Code=THESOCK&Category_Code=

    Kostar 39,50 Dollar hos JT Enterprises LLC - P.O.Box 1213 - Lockport, NY 14095-1213

    SvaraRadera
  3. Jag har använt strumpan och den har hjälpt mig jätte-mycket (har haft plantarfascit sedan 2005) . Nu bättre än på länge och kan hantera försämring genom tex användandet av strumpan och sjukgymnastik-övningar (stretch och boll-massage som ex). Tror nog aldrig min vänstar fot kommer bli helt "normal" igen, men huvudsaken är att man blir av med den värsta smärtan och kan motionera igen! Ett annat tips är att vara ståndaktig med träning, vid hälsporre: avlasta foten så mycket det går !!Jag cyklade hela förra våren, tog inte ett löpsteg !! Jag har under den värsta perioden (våren 2009) även gått på chock-vågs behandling och tränade med en sjukgymnast. Det hjälpte mig ur den mest akuta fasen och gav mig god lärdom om hur jag kan "hantera bakslag/försämring".
    Jag måsta oxå påpeka att sulor till skorna också är ett måsta, snåla inte där ! Och stå ut i början, ortopediska sulor känns i början. Kan tom göra mer ont i början. Finns jätte duktiga killar på Olmed (stockholm) men dit behöver man remiss. jag har gjort mina sulor för löparskorna på runner-store (stockholm). Där arbetar en ortopedtekniker som heter janne, trevlig och duktig ! Sulor kostar ca 1500-1700 kr. Värt varenda krona, jag lovar, har flera stycken ! Vid hälsporre kan även problem med smärta på fotryggen uppstå. Detta om man har högt fotvalv som man "kämpar med att hålla upp". Ett tips är då att knyta skorna så trycken minskar i mitten av knytningen.
    Slutligen: ha tålamod ! :)
    MVH Elin (patient men också flerårig erfarenhet som sjuksköterska inom ortopedi)

    SvaraRadera
  4. The Strassburg Sock kostar cirka 29 dollar om man köper direkt från USA. Det blir drygt 200 kronor. Det är någon som känner grova pengar på att sälja den här strumpan till 700kronor!!

    Som Elin skriver så är det viktigt med riktigar sulor som avlastar och tänjningar gärna flera gånger om dagen.

    Jag kan rekommendera Feldenkraisövningarn, det finns speciella för fötter.Fotbad på kvällar innan läggning och litet massage med kräm är bra.

    När man går upp på morgonen kan man försöka tänja och massera foten först innan man går upp.

    SvaraRadera
  5. Denn finns att få tag på till bättre pris även i sverige numera, bland annat på http://rehabredskap.se

    SvaraRadera
  6. Man behöver inte remiss för team olmed längre. https://teamolmedbutik.se/sv/boka-fotanalys

    SvaraRadera