onsdag 17 juni 2009

Spikmatta mot plantar fasciit

Spikmattan- den s.k. Shaktimattan har ca 6000 spikpunkter som behandlar kroppens akupressurpunkter, löser spänningar och sätter full fart på blodcirkulationen. Man kan behandla hela kroppen, jag tycker det är jätteskönt att ge ryggen en omgång, likväl som höftböjarna även om dessa områden nu inte är direkt skadade så påverkas de ju av att jag går dåligt och har förändrat min belastning i kroppen.

När det gäller shakti-behandling för plantar fasciit så brukar jag sitta med vaderna vilande på spikmattan med en kudde under, ex. när jag tittar på tv. Jag växlar sedan så att jag även sitter ner och låter fötterna vila mot mattan när den ligger på golvet. Det känns skönt och allt som är skönt likställer jag med positivt och bra! En av mina "hälsporre-kompisar", H, berättade att hon fått ungefär samma användningsområden som tips av sin naprapat så det verkar vara ett ok sätt att använda spikmattan på för oss.

Beroende på hur känslig man är, eller hur starkt ens kropp reagerar så ska man börja lite lugnt och inte lägga sig för länge på mattan de första gångerna. Både jag och min sambo blir riktigt ill-röda, som om vi fullständigt bränt upp oss i solen, efter att ha legat på rygg på mattan. Det blir varmt och man känner verkligen att blodcirkulationen kickar igång.

Priset varierar, mellan 600-700 kronor beroende om du köper i hälskostbutik eller på nätet och det finns även olika plagiat till denna originalmatta som ligger lite billigare i pris. Kan bl.a. beställas från http://www.shaktimattan.se/









2 kommentarer:

  1. Hej! Hittade din blogg av en slump. Jag har Plantar fasciit och har upptäckt den gamla hederliga kruskaveln. Sitter på kvällen med fötterna på kaveln och rullar fram och tillbaka. Kostar en spottstyver och funkar kanon som uppmjukning av stel och öm fot. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej vilket bra tips! Det är verkligen en bra budgetvariant som alla har möjlighet att testa. Hoppas du blir bättre! hälsn.K

    SvaraRadera