tisdag 16 februari 2010

Airheel- mot plantar fasciit och hälsporre


Airheel tillverkas av Aircast och är ett hjälpmedel, ett hälskydd, för behandling av ömmande hälar i alla dess former (plantar fasciit, hälsporre, hälsena) Den är som en slags strumpa, lätt att ta på sig och bestod av två ihopkopplade luftkuddar, en bakom hälen och en ungefär i hålfoten. Det kändes ungefär som att gå på små ballonger. Tillverkarna beskriver effekten som en "pulserande kompression vid varje steg" Detta ska öka blodcirkulationen och minska ömhet och svullnad.

Den finns i tre storlekar och ca pris 700 kr i butik men jag hittade ett bra pris på http://www.fysioett.jetshop.se/ 659 kronor...Kanske är detta något jag kommer att prova i framtiden men just nu känns det lite fattigt efter inköp av både privat läkarvård och MBT-skor.

3 kommentarer:

  1. Jag går nu, efter ett år med hälsporre, till en massör och får elström i foten.
    Har gått en 5 - 6 ggr men än har det inte hänt så mycket. Det enda är att jag inte är så svullen längre.
    Men i morron då jag ska dit ska hon "vända" på strömmen. Då ska resultat komma. Hon har hjälpt många så jag ser verkligen fram emot detta.

    SvaraRadera
  2. Hej vad spännande, hoppas det kan funka för dig. Just elström har jag inte hört något om tidigare! Du får gärna beskriva behandlingen lite mer om du har möjlighet. Ha det gott! Hälsn. K

    SvaraRadera
  3. Det här gäller som sagt även för hälsporre osv.

    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockeybladet/article333103.ab

    Känns som om det tagit en vändning nu. Hoppas det inte är tillfälligt bara.

    SvaraRadera