måndag 15 februari 2010

MBT-skor mot plantar fasciit

MBT-skor är en sko med rundad sula som skapar aktivitet i kroppen genom att massor av olika muskler måste börja jobba för att balansera upp kroppen. MBT är en förkortning för Masai Barefoot Technology och främjar ett naturligt gång- och rörelsemönster med så lite skadlig belastning som möjligt, det ska tydligen påminna om hur den afrikanska masaistammens befolkning rör sig, barfota...

Skorna finns i många olika utformningar och jag köpte mitt första par i lördags, det blev ett par vanliga enkla svarta skinnskor som fungerar med jobbets dresscode (kostym) se ovan. Eftersom skorna är fruktansvärt dyra, ordinariepris 2800-2600 kronor, känns det ju som att man verkligen vill veta att det fungerar för just mig innan jag köper ev. ytterligare par.

Nu håller jag som bäst på att lär mig gå i skorna och börjar med någon halvtimma om dagen för att sedan försiktigt trappa upp...Det är väldigt annorlunda för fötterna att inte använda mina specialgjordafotbäddar som jag har i alla andra skor...Det känns bra men konstigt hittills. Lite träningsvärk i lår och rumpa och lätt tendens till yrsel tyckte jag, tydligen var detta helt naturligt om man ska tro instruktionsboken och den medföljande dvd:n.

Vad säger ni gott folk med onda fötter? Någon som vill följa med mig i masajernas fotspår? Kommentera eller maila hur ni upplever att det är att börja lära sig gå på nytt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar