torsdag 10 mars 2011

Födelsedag i dur & moll


I veckan fyllde jag 32 år. Det var första födelsedagen som mamma vilket kändes speciellt och jättemysigt. Det var även första födelsedagen i nya huset och det kommer att märkas av mer när vi håller lite kalas till helgen eftersom vi faktiskt kan ha fler gäster samtidigt! Det var dock den fjärde födelsedagen med fotproblem och jag vet inte riktigt vad det är som gör det men vemodet lägger lite sordi på festligheterna om man en kort stund tillåter sig att reflektera och sammanfatta vad som hänt sen förra födelsedagen, fotmässigt. I mitt fall, ingenting...Jag är kvar på samma stadie i smärta som för ett år sedan. Visst har jag massa glädjeämnen i tillvaron som min sambo, vår son, vänner och familj men fotmässigt är det fortfarande åt skogen dåligt...

Tror att jag blev lite nedstämd även av att berätta för en ny kompis från föräldragruppen vad som hänt med mig och varför jag inte kan följa med henne och hennes lilla dotter på promenad ett par timmar...Känns så tråkigt! Min kamrat var jättegullig och förstående och började genast fundera i termer kring anpassning, hon arbetar som arbetsterapeut och applåderade mina egna avlastningsinköp som pallarna etc. men faktum kvarstår: jag kan inte göra samma saker som andra mammor!

Jaja, de här tankarna har jag ju delat med mig av förr och det är ju så här det är. Vissa dagar känns värre än andra helt enkelt. Jag blev i alla fall ordentligt glad av min sambos födelsedagspresenter: Biljetter till Håkan Hellström-konserten som är på gång till stan. Det kommer att bli ett äventyr eftersom det skiljer sig åt från alla de andra gångerna vi ser Hellström, denna gång måste vi skaffa barnvakt till vår son! Det kommer att bli med mycket spänning som vi lämnar honom till mormor och morfar för två timmar. Förutom biljetterna fick jag även ett nytt klädesplagg = mycket välkommet efter graviditeten. Eftersom jag sällan går i butiker är det svårt att konkret önska sig specifika kläder, jag vet ju inte vad som finns, men sambon är så duktig och hittade en kofta som jag bara älskar. Tack för presenterna älsklingen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar