måndag 14 mars 2011

Picasso, Springsteen och fotsmärtor!


Via ett mail till bloggen blev jag uppmanad att berätta hur jag orkar ta mig iväg på så mycket olika saker trots fotproblemen och det gör jag så klart gärna. Musik, i mitt fall, är som "balsam för själen" och mitt motto över lag handlar nog om att ingenting är omöjligt. Klart man ska gå på konserter, museum eller resa och göra vad man vill trots att man har ont i fötterna!

Jag o M har ett jättestort musikintresse och brukar se ett antal konserter om året. I de fall då man har möjlighet att köpa sig en sittplats är det ju självklart inga problem men ganska ofta är det bara ståplatser som gäller och då får man vara finurlig och göra en del research innan man beger sig till platsen.

Även om du inte behöver kryckor till vardags så behövs ofta det extra stödet för en lång konsert och med både liten medhavd pall(såväl inomhus och utomhus) och kryckor kan du alltid sitta och små-stå litegrann, det är inte säkert att du ser så himla bra såklart men du får vara med och uppleva stämningen istället för att stanna hemma och uggla. På plats kan du även fråga vakter/arrangör om de kan ställa upp och låta dig sitta på handikappläktaren trots att du inte köpt en specifik handikappbiljett, eller om de kan hjälpa till att ta fram en bättre stol åt dig. I många fall finns det även sittplatser kvar, reserverade för olika personer och ofta är detta kanonplatser. Jag, M och våra två kompisar fick ex. se Bruce Springsteen på en förmånlig vip-plats i Globen efter att en mycket serviceinriktad vakt uppmärksammat mitt kämpande med kryckorna.

Även utomlands får man ofta god hjälp. M och jag har varit på både fotbollsmatcher och museum och fått god hjälp av vakter osv att hitta hissar, genvägar och fått bättre platser osv. På Picasso-muséet i Barcelona fick vi t o m låna en rullstol (fast jag egentligen tyckte att det var lite överdrivet eller "pinsamt") Personalen hade rätt, jag fick verkligen se otroligt mycket mer av alla underbara målningar när M skjutsade omkring mig än om jag skulle ha hoppat runt valda delar av utställningen.

Våga boka roliga grejer! Boka först och tänk efter sen =)
Våga be om hjälp- fråga efter stolar, hissar, cyklar, rullstol osv
Våga ha lite extra ont dagen efter, det är ju oftast värt det och brukar oftast lägga sig...

1 kommentar:

  1. Kul att bloggen är i gång igen! Helt rätt tänkt det där med att våga, men hur gör man när även ryggen är "kaputt", och sitta inte heller är ngt alternativ? Tips, någon...?

    SvaraRadera